Je previdnost res (vedno) mati modrosti? PDF natisni E-pošta

Finance, 4. 12. 2009

"Če je denar vaš up za neodvisnost, je ne boste imeli nikoli. Edina resnična varnost je zaloga znanja, izkušenj in sposobnosti," je vedel že Henry Ford.

Večina pogovorov na temo izobraževanj in večjih projektov v podjetju, ki jih začnemo z direktorji in kadrovniki, se konča z ugotovitvijo, da smo se v zadnjem letu predvsem ukvarjali z zategovanjem pasov. Večina podjetij je krepko zarezala v proračune za izobraževanje, večjih notranjih projektov pa se zaradi previdnosti niso lotili.

Kot vedno pa so negotove razmere na trgu odprle tudi okno priložnosti za drzne: strokovnjaki, ki so jih podjetja še pred kratkim iskala z lučjo, so (bili) bolj pri roki kot kdaj prej. Čas, ki so ga zaposleni zaradi upada naročil imeli nekoliko več, so nekatera podjetja izkoristila za izobraževanje, optimizacijo procesov, povečevanje učinkovitosti, nove trženjske prijeme ali za vpeljavo motivacijskega sistema nagrajevanja, ki so ga že dolgo načrtovali. V nepredvidljivih časih podjetja namreč potrebujejo bolj motivirane, privržene, zavzete, predvsem pa inovativne, iznajdljive sodelavce kot kdaj prej.
Kaj pa pravi matematika?

Statistično je v vsakem podjetju v povprečju 15 odstotkov podpovprečnih, 70 odstotkov povprečnih in 15 odstotkov nadpovprečnih zaposlenih. Raziskave pa so pokazale, da so nadpovprečno učinkoviti zaposleni skoraj za polovico bolj učinkoviti od povprečja. Nadpovprečni zaposleni so torej tisti, ki lahko vaše podjetje pripeljejo ob bok najuspešnejšim zvezdam.

Vzemimo za primer slaščičarno Pri Pehti, ki ima zaposlenih 30 strokovnjakov za peko izvrstnih kremnih rezin. Povprečni pek jih speče 10 na dan. Če nekoliko zaokrožimo, 15 odstotkov podpovprečnih pekov speče 25 kremnih rezin, 70 odstotkov povprečnih pekov jih speče 200, 15 odstotkov nadpovprečnih pa skupaj speče 75 kremnih rezin dnevno. Pri Pehti tako spečejo 300 kremnih rezin na dan.

Kako speči več kremnih rezin?

V slaščičarni Veseli Kekec, ki ima usposobljene in učinkovite vodje ter sistematično skrbi za razvoj in motiviranje svojih zaposlenih, se je 20 odstotkom podpovprečnih pekov slaščic uspelo "preseliti" med povprečne in 20 odstotkov povprečnih med nadpovprečne. Njihov končni izkupiček je 325 kremnih rezin na dan. Slabih 10 odstotkov več kot Pri Pehti. Kar ni slabo.

To pomeni, da pri Veselem Kekcu lahko z enakim številom zaposlenih s sladkanjem razveselijo kar pet družin več na dan ali 1.800 družin na leto. Spečejo več kot devet tisoč kremnih rezin na leto več kot Pri Pehti.

V katerem grmu tiči zajec ... ups, kremna rezina?

V obeh slaščičarnah imajo približno enake peči in druge pripomočke, zaposlenih enako število pekov in delajo s približno enakimi sestavinami. Zaradi uspešnega vodenja in motiviranja pri Kekcu naredijo skoraj 10 odstotkov kremnih rezin več kot pri Pehti, njihove stranke pa se navadno vračajo zaradi dobrega ozračja in prijaznih zaposlenih, ki z veseljem pričakajo prav vsako stranko z nasmehom na ustih. Nekaj centov več ali manj za kremnih rezino zelo redko naredi razliko.

Motivirani in zavzeti zaposleni so ključ do zadovoljnih strank, ki se bodo vračale. Kolikim ciljem, povezanih z vašimi zaposlenimi, ste se morali letos odreči zaradi zniževanja stroškov? Ne odlašajte in jih pričnite uresničevati še danes.

Nič več ne bo tako, kot je bilo

Podjetja, ki so z zategnjenimi pasovi previharila zadnje obdobje, bodo težko prišla do sape za tekmo, ko se bo trg pričel prebujati. Nekatera podjetja so se odrekla krilatici "več je bolje": bolj pritisnimo na zaposlene, bolj trdo delajmo (iste stvari na enake načine), bolj zategnimo pasove. Pripravljajo se na vzpon in že zaposlujejo.

Motivirani, sposobni in usposobljeni zaposleni so tisti, ki vašemu podjetju lahko zagotovijo varnost in uspeh v prihodnosti.

Kaj so torej počela podjetja, ki so ne samo preživela, ampak izkoristila okno priložnosti?

1. Poletela so na krilih ustvarjalnosti, inovacij, kakovosti in iskanjem tržnih niš.
Eden od pomembnih dejavnikov uspeha podjetja SiboG je po besedah direktorja Boštjana Šifrarja pridobitev mednarodnih standardov kakovosti. V Bisolu , katerega lastnik in direktor Uroš Merc je postal tudi podjetnik leta 2009, rastejo z delom v ekoenergiji. Seaway si utira pot z barko na hibridni pogon. V podjetju BSH Hišni aparati , ki načrtujejo štiri odstotke večjo rast kot lani, pa stavijo na inovacije: prejeli so kar dve priznanji GZS za inovacijo. Podjetje Dewesoft pa je z vizijo, ki se ji ni mogoče upreti in z zavzetim timom, nadomestil izpad prodaje s širjenjem v tržno nišo.

2. Gradila so odnos z zaposlenimi in strankami.
V Julonu, kjer že načrtujejo zaposlovanje in širitev, med drugim prisegajo na redno obveščanje o vplivu krize na podjetje. Kljub odpuščanju, v katero so bili prisiljeni, so z zaposlenimi obdržali odkrit odnos in dvosmerno komunikacijo. Podobne izkušnje ima direktor družbe Sabod Saša Dimič, ki pravi, da je k uspehu pripomogla tudi tabuizacija besede kriza. Zlasti na področju storitev se najbolj pozna odnos do strank: smo jim prišli v težkih časih naproti ali smo jim obrnili hrbet? Da bi združili logistične poti in znižali stroške distribucije, so v podjetju Opoj sokovi prevzeli distribucijo Unileverjevih izdelkov.

3. Pravočasno ukrepanje.
V podjetju Opoj sokovi so že lani opazili znamenja krize in začeli zapirati in odprodajati terjatve. V Julonu so pravočasno ukrepali in znižali število zaposlenih, tako da so recesijo pričakali dovolj prožni; ker so ukrepali pravočasno, so se z zaposlenimi in sindikati uspešno dogovorili, danes pa spet zaposlujejo.

4. Optimizacija poslovanja.
V Bisolu so optimizirali proizvodnjo tako, da bodo kljub nižjim cenam povečali prihodke. Podobno so v Julonu avtomatizirali proizvodnjo in poenotili IT-opremo.

5. Širjenje ponudbe.
V podjetju Lotrič so vlagali v raziskave in rastejo zaradi novih storitev, ki jih ponujajo. V podjetju Mimovrste so za 40 odstotkov povečali število izdelkov, ki jih ponujajo strankam. V Viborju pa prisegajo na to, da prodajajo rešitev in ne izdelka.

Stična točka vseh strategij in taktik so ... ljudje.
Vaši sodelavci. Od njih je odvisno, ali bo vaše podjetje ustvarjalno in inovativno, ali boste našli tržne niše in svoje delo dobro opravili. Vaši zaposleni so tisti, ki imajo stalen stik z vašimi strankami in poznajo njihove potrebe. Vaši vodje so tisti, ki bodo pravočasno ukrepali, vas opozorili na težave ali to, da se na trgu nekaj dogaja. In nihče drug kot vaši zaposleni so tisti, ki bodo uspešno in učinkovito sodelovali pri optimizaciji poslovanja. Procesi nenehnih izboljšav na vseh ravneh poslovanja so namreč najbolj učinkoviti, če potekajo "od spodaj navzgor".

Preden zarežete v "stroške", povezane z zaposlenimi, vašimi sodelavci, premislite, ali ne režete morda investicije, ki se vam bo kmalu povrnila v obliki rasti poslovne uspešnosti. Motivirajoč sistem (ne)denarnega nagrajevanja, učinkovito izobraževanje, vložek v razvoj in kakovostno storitev so lahko tudi vaša odskočna deska.


Suzana Štular je antropologinja in samostojna svetovalka za področje ravnanja s človeškimi viri.

 

Vaš Partner, poslovno in kadrovsko svetovanje
Suzana Ester Car, s.p.

Kokra 54, 4205 Preddvor

T: 04 255 66 40
M: 051 43 99 76

E: suzana@vas-partner.si

Vaš Partner,
osebno in poslovno svetovanje, Sebastian Radetić s.p.
Kokra 54, 4205 Preddvor
T: 04 255 66 40
M: 051 32 89 62

Vaš Partner, osebno in poslovno svetovanje 
Sebastian Radetić Car s.p. 

Kokra 54, 4205 Preddvor 

T: 04 255 66 40
M: 051 32 89 62
Esebastian@vas-partner.si

money-back-guarantee_1